Szeretném azzal kezdeni ezt a bejegyzést,hogy imádom a gőzmozdonyokat,de azért számos dízel,és villanymozdony a kedvencem... (Később foglalkozik ezzel a blogom egy újabb bejegyzéssel...) Most térjünk vissza az időről-időre "feléledő" szoborgőzös elétútjához,erről tudhatsz meg most többet..

Az amerikai hadsereg megrendelésére összesen 2121 darab készült három mozdonygyárban: Alco,Baldwin,Lima... 1942-1943 között érkeztek az első példányok az S160-as gőzmozdonyokból Angliába,ahol bérmozdonyként teljesítettek szolgálatot,egy részük letárolva várta a partraszállást... (A tervezőgárdának csomó tényezőt kellett figyelembe vennie a tervezés során: Gyenge fűtőértékű szén használata,könnyű,és minél megbízhatóbb szerkezet legyen...) A második világháború közepette voltak olyan gőzmozdonyok ebből a sorozatból,amellyek sohasem érték el céljukat,mert az ellenség által elsüllyesztett hajókkal a rakomány is odaveszett... Háború után az amerikaiak itthagyták a hadifelesleget Európában,amiből vásárolni lehetett 10.000 dolláros egységáron,amihez egy segélyszervezet nyújtott segítséget Magyarországnak a vásárláshoz,ami 510 darabról szólt... Legelső mozdony 1947-ben érkezett a MÁV-hoz... (Ez a 411-es sorozatszámot kapta...) Miután égető szükség volt ezekre a gépekre,szép lassan,de mindjárt szolgálatba is állították ezeket a tehervonatok élén... További érdekességnek számít, hogy az 510-ből 425 példány szén,míg a többi olajtüzelésű volt,majd Amerikában akkor éppen aktuális Truman elnökről nevezték el a magyar vasutasok... 1966-tól (19/20 év szolgálat után.) megkezdődött a selejtezésük,de jónéhány még tovább dolgozhatott... Később az állomány maradék részét is lángvágó általi halálra ítélte a MÁV,de szerencsére Vass András annyira kedvelte ezt a mozdonysorozatot,hogy egyet sikerült megmentenie (Megvásárolnia.),majd kollégái segítségével üzemképessé tenni... További két darab mint műszaki emlék menekült meg a biztos pusztulástól... (Az egyik a hatvani fűtőházban rozsdatemetőként van letárolva megörzés céljából,míg hegyeshalmi "testvérére" jobban odafigyeltek,viszont a legszebb,és legjobb állagnak örvend a 411,118-as Truman,tulajdonosa áldozatos munkájának köszönhetően,sőt most már egy lelkes önkéntes csapat vette gondozásába ezt a gépet,hogy későbbi munkájukkal megörvendeztessék a vasútbarátokat... Tervek között szerepel a csapat részéről további vasúti értékek feltámasztása,üzemeltetése is,de ehhez szponzorokra,és rengeteg pénzre lesz szükség... Amihez sok sikert kívánunk!) Idén újra befűtötték a legendás Truman gőzöst a Magyar Vasúttörténeti Parkban,ahol a Kerti Vasutak találkozóján lehetett e különleges alkalommal élni... (Utazni rajta...) Erről állítottam most össze egy kis ízelítőt,amit most megtekinthetnek Kedves Olvasóim,és ezúton is külön köszönetet szeretnék mondani a Parknak,hogy blogomon publikálhatom az elkészült kisfilmem...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása