Az idén 50 éves mozdonyokkal rendeztek nosztalgiameneteket (V43 1001-es ment a méltán híres miskolci kocsonyafesztiválra,míg az M61 001-es május elején egy balatoni körútra vitte,külön erre a célra a vasútfotósokat... (Sajnos betegség miatt ki kellett hagynom ezt az utazást...) :( Most pedig a Magyar Vasúttörténeti Park töltötte meg a fűtőház előtti teret öt-öt darab V43-as,és M61-es mozdonnyal... (2013.6.15-2013.6.16.) A két napos rendezvényen véletlenül lehetett "összefutni" Nohab Pappival,és a németországi Nohab Club néhány tagjával... Most erről tudhat meg többet a Kedves Érdeklődő...

A MÁV 1960-as évek környékén új nagyteljesítményű dízelmozdonyok vásárlását tervezték,majd később csak két pályázó kapott lehetőséget a "bemutatóra": a Német Krauss-Maffei,és a Svéd Nohab... Mivel lassan a V43-as,és V63-as villanymozdonyok "teret" hódítottak maguknak,így a villamosított keleti vonalakról kiszorultak a Nohabok,majd az összes megmaradt géppel a balatoni vonatok élén találkozhattunk... M61 017-es mozdonyt az északi vontatási Főnökség segélygépként alkalmazta,később pedig üzemi mozdonyként használták... Az M61 001-es Nohab még a MÁV állományába volt,de már a Magyar Vasúttörténeti Park fűtőházához tartozott,majd ez a mozdony 2000 december 21-én közlekedett utoljára,ezután végleg kivonták a forgalomból ezt a mozdonycsaládot... Pár érdekesség a mozdonyok életútjáról: M61 001-est 1963-ban készítették el a Svéd Nohab gyárban,melynek gyári száma 2546... Beceneve: Turcsiorrú... Ezt az igen érdekes elnevezést a mozdony elejének kialakítása miatt kapta,mert ha ránéz az ember,akkor pici de áramvonalas orrot lát benne... Ezek a mozdonyok piros,illetve bordó színben hagyták el a gyárat,később egyszerűbb narancssárga fényezést kapott az állomány,majd az öt megmaradt M61-esből kettőn megtartották a leállítás utáni kopottas narancssárga festést,három pedig visszakapta eredeti kinézetét... A mai napig így lehet találkozni velük nosztalgia,vagy a leszervezett különvonatok alkalmával... (Nekem mindíg is jobban tetszettek a "narancs Nohabok" természetesen az egyszerűségük miatt,és nagyon remélem hogy ha felújítják "őket",megmarad ez a kinézetük,és nem csak hírmondójuk marad meg emlékeinkben... Bár a járművek rajongótáborai nagyon kedveli,ha korhű állapotúra restaurálják a nagy kedvencüket...) Eleinte az M61 001-M61 010 budapesti,míg az M61 011-M61 020 debreceni fűtőház állományába tartoztak,későbbiek során a maradék Nohabot Tapolcára küldték... Korábban is félreállítottak,majd selejteztek néhány példányt a Nohabból,és többek között egy működő motor beszerelésének köszönhetően "élesztették" fel az M61 004-est,ami később valamelyik balatoni személyvonat továbbítása közben sajnálatos balesetben megsérült,de öröm az ürömben,hogy a Közlekedési Múzeum megmentette a mozdony egynegyedét,a többi részét elbontották... Nemrég pedig az M61 006-os mozdony elhesználódott motorját szerették volna felújítani,de ez mint kiderült teljességgel lehetetlen,mert ezt a konstrukciót már nem gyártják a gyártó elmondása szerint,de egy hasonló kaliberű új motor került szóba,a maradék régi alkatrészt pedig letárolják,hogy később ezeket felhasználhassák a fennmaradt gépek további üzemben tartásához... Kicsit furcsa,de jó hír,hogy 12 évvel a kivonásuk után érkezett egy újabb Nohab hazánkba,amit a Kárpát Vasút vásárolt meg a Strabag-tól (Előtte pedig a Dán vasutaknál "dolgozott".) későbbiek során láthattuk ilyen-olyan "munkák" alkalmával a töltéseken,a többi "rokonára" való tekintettel "ő" lett a tiszteletbeli 21. mozdony,ebből az apropóból viselheti büszkén a 459 021-es pályaszámot,de korábban már vendégeskedett a Santa Fe fényezésű Nohab a hazai síneken,és a Vasúttörténeti Parkban is Nohab Pappi által leszervezett különvonat élén... Szerintem a felújítása óta ez a legszebb Nohab Magyarországon...
Működőképes Nohabok állománylistája: (Üzemeltető szerint felsorolva!)

 

MÁV Nosztalgia: M61 001,M61 006,M61 017 (A61 017/2761017.),M61 019,M61 020.
Nohab GM: M61 010
Kárpát Vasút: 459 021

 

Ezekről a pillanatokról is készítettem egy kisfilmet,amit most szeretnék megosztani a Kedves Olvasóimmal...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása