Idén már 13. alkalommal rendezték meg a Magyar Vasúttörténeti Parkban a nemzetközi gőzmozdony fesztivált... (Loco Grand Prix.) Különböző országok legjobb vasutasai mérhették össze ügyességüket a következő "versenyszámokban": Sörmenet,tűzoltás,sprint,kisasszonyok kiszabadítása... Az elmúlt évek során olyan "külföldi vendégek fordultak meg" a parkban,mint a Papagáj (477,013),Albatros (498,104),Szép Heléna (PM 32-6),és idén is sok más érdekességet lehetett látni a jóvoltukból... Most erről a rendezvényről lehet többet megtudni...

2008 után ismét Nosztalgia élményvonat vitte az utasokat erre a rendezvényre,aminek érdekessége hogy az ABbmot,és három-négy Schlieren kocsiból állították ki a szerelvényt,ami a Nyugati PU-Vasútmúzeum között közlekedett egy vonatpárként aznap... (Kicsit a múltat,és a "jelent" házasították össze egymással... Sajnos 2008-ban megszűnt ez a fajta lehetőség,de a MÁV a "pótlására" kitalálta,hogy a menetrend szerinti vonatok álljanak meg a Vasútmúzeum megállóhelyen,ahonnan így könnyen megközelíthető a park,de csak főszezonban,tehát nyáron...) Az ünnepélyes megnyitó után a fűtőház előtt balról-jobbra nézve a legtöbb gőzmozdony szuszogva,pöfékelve,gőzfelhőbe "burkolódzva" sikerült elvarázsolni a látogatókat,az Osztrák (109.13.),Szlovák (422.0108.),Magyar gőzösök (411.118,109.109,BHÉV 27,a MÁV Nosztalgia KFT,és az istvántelki szakemberek jóvoltából,két év után a nagy visszatérő 424.247,ebből "szoborként":204,324,242,majd később külök-külön egyenként álltak fel a startvonalra,hogy parádés bemuatót tartsanak az érdeklődőknek a következő versenyszámokban: Kisasszonyok kiszabadítása: Ilyenkor két korhű ruhás kisasszonyt a sínek mellé állítanak,és képletesen "odakötözik őket",és a hős masinisztáknak ki kell szabadítaniuk a hölgyeket,akiknek a kezéről leszedik a láncot (Ez a szemléltető "eszköz".),majd ezután futniuk kell a kézi hajtányhoz,ezzel visszaérni a startvonalhoz... Angol posta: Lassú sebesség mellett,a vonal menti állomáson a masiniszta erre a feladatra készített eszközzel felvette a sín mellé kihelyezett csomagot (Amiben lehetett levél is.),és a másikon egy ládába kellett ügyesen ejteni,így elért uticéljához a küldemény... (A Magyar Vasúttörténeti Parkban egy kicsivel könnyebb változatát mutatták be...) Vakvezetés: A masiniszta szemét bekötik,hogy semmit se lásson,és a kollégája mondja neki mikor mit csináljon,hogy minél közelebb álljon meg egy kifeszített szalaghoz... Sörmenet: A startvonalra álló gőzösök kerekeit meghajtó rudazatra kapnak egy-egy doboz sört,aminek egyáltalán nem szabad leesnie onnan,vagy megsérülnie a doboznak,míg a célba nem érnek,mert ha második próbálkozás után is így történik,akkor az a "versenyző" kiesett a fordulóból... Tűzoltás: A kijelölt pályán tüzet gyújtanak (felügyelettel!),amihez a masinisztáknak fel kell gyorsítaniuk a mozdonyt,majd a tűznél megállni,leszállni,odafutni a vödörért,ezután vissza,hogy a kazánból vizet vegyen,végül eloltsa a tüzet,visszaszállni a mozdonyra,és berobogni a célba... Sprint: Két gőzmozdony feláll egymás mellé,majd egy jel után elrajtolnak,és ahogy a gőzösök kazánja bírja,úgy igyekeznek a masiniszták beérni a célba... A rendezvény után,ha kifizettünk egy jelképes összeget,utazhattunk a Loco Grand Prix-en résztvevő gőzmozdonyokon... Szeretnék még néhány érdekességet elmondani az osztrákok meglepetésjárművéről,ami egy Sínbusz volt... (Németül pedig: Schienenbus.) 1954-ben megalakult a Simmering Graz Pauker (Rövidítve: SGP.),majd később a német Waggonfabrik Uerdingen A.G.-tól licenszet vásároltak,és ezzel elkezdődhetett az 5081-es sorozatú motorkocsik gyártása... Összeszereléskor két fekvő Reihensechsyzlinder-Büssing dízelmotor került beépítésre,ami egyenként 150 lóerős volt... A kocsi önsúlya 20,7 tonna,maximális sebessége 90 KM/Ó,utasterében 56 utas foglalhatott helyet,mely nagyon praktikus,mert üléseit menetirány szerint lehet beállítani,a megállást egy sürített levegős,és mágneses sínfék látja el...
Jelenleg Strasshof 5081-es motorkocsi "állományába" tartozó gépek közül csak az 5081.15-ös működik,de remélem egyszer sikerül még többet feltámasztani közülük,és egy olyan nosztalgia úton résztvenni,ami gyönyörű tájon vezet keresztül... Engem idén igazából három jármű "mozgatott" meg: 109,109-es,411.118,és az 5081-es sorozatszámú sínbusz... Az egyedülálló lehetőségekért,és az új élményekért köszönet a Magyar Vasúttörténeti Parknak!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása